Binyretræthed

Binyretræthed er ikke en anerkendt sygdom, men en tilstand, hvor binyrerne ikke længere kan producere optimale mængder hormoner. Dette kan udmønte sig i en lang række meget forskellige symptomer, der tilsammen kaldes et syndrom. Binyrerne sidder oven på nyrerne. De producerer en række hormoner, bland andet kortisol og DHEA, der er essentielle for mange af kroppens almindelige funktioner. Organet er en del af et større kirtelsystem i kroppen, som er med til at regulere bl.a. kønshormonerne, væskebalancen, blodsukkeret, blodtryk, kamp-flugt reaktionerne, immunforsvaret m.m.

Der findes mange forskellige stadier af binyretræthed, lige fra en mild træthed til den værste form, som kan være et forstadie til kronisk træthedssyndrom. De typiske symptomer er usædvanlig træthed, lysoverfølsomhed, ondt i lænden, trang til sødt og salt, tristhed, og kvinder oplever hormonelle ubalancer som eksempelvis PMS. Mænd og kvinder i alle aldre påvirkes desuden lige meget af binyretræthed.

Da binyretræthed ikke er en accepteret sygdom, vil der ikke umiddelbart tilbydes undersøgelser for dette. Dog kan lægen vurdere, om andre problemstillinger er på tale, såsom Addison ´s – (mangel på binyrehormoner) eller Cushing ´s sygdom (overproduktion af binyrehormoner). Ved binyretræthed er resultater på blodprøver ofte normale, selvom der opleves gener.

Kroppen responderer på stress ved at binyrernedann er stresshormoner. Teorien bag binyretræthed er, at binyrerne har responderet på stress over en lang periode, og at de derfor bliver trætte og ikke længere kan producere optimale mængder af hormoner. Der er tale om forskellige stadier for binyretræthed; en let form, en mere kronisk form og en decideret binyreudbrændthed, som kan sidestilles med Addison ´ s.

Hos Nordic Clinic tager behandlingen udgangspunkt i årsagen til binyretrætheden. Ofte er det mentalt stress, men det kan også være fysisk stress på grund af fødevarereaktioner, mave-tarm-problemer , stofskiftesygdomme, infektioner eller anden fysisk belastning. Binyrerne kan støttes, men årsagen bør primært behandles. Der anbefales spytprøver eller urinprøver til måling af binyrehormonerne kortisol og DHEA. Yderligere anbefales der analyser til vurdering af forskellige fysiske problemstillinger; fordøjelsesprofiler, fødevareintolerence, yderligere hormonelle ubalancer, infektioner etc. Kosten tilpasses med fokus på et stabilt blodsukker, samt optimalt indtag af næring. Kosttilskud anbefales med henblik på at balancere stress-respons og øge udholdenhed og energi.