Referencer

Patient, kvinde på 34, med myalgisk encephalomyelitis og kronisk træthedssyndrom.

Vores patient blev ramt af myalgisk encefalomyelitis (ME / kronisk træthedssyndrom) efter en infektion i efteråret 2013. Hun fortsatte som normalt med arbejde og motion. Efter hver træning fik hun ondt i halsen. Senere følte hendes ben sig svage med meget let anstrengelse. Vores patient havde meget lidt fysisk og mental styrke, og hendes helbred og velbefindende forværrede hurtigt. Hun oplevede en forhøjet puls, hjertebanken, hyppige infektioner med feber, der var meget stressende. Hun havde foretaget nogle diætændringer og startede med akupunktur. I 2016 startede patienten sin rejse hos Nordic Clinic med at udfylde et omfattende spørgeskema og en maddagbog.

Brugte funktionelle tests:

Test for bakterievækst i tyndtarmen

Organiske syrer

Tarmflora test

DNA-analyse

Funktionelle tests – resultater:

Test for bakterievækst i tyndtarmen viste høj tilvækst.

Organiske syrer viste nogle svagheder i biokemiske processer såsom mitokondrie energiproduktion.

Tarmflora-test viste en vis overvækst af gærsvamp i tarmfloraen og mangel på kortkædede fedtsyrer.

DNA-analyse afslørede blandt andet enkeltnukleotidpolymorfier (SNP’er / abnormiteter) i gener, der er ansvarlige for biotransformation, afgiftning og endogen antioxidantproduktion, en øget risiko for betændelse via IL-6 og nedsat vitamin D-signalering.

Forslag til behandling:

Eliminering af bakteriel overvækst: Kost, der udelukkede fermenterbare oligosaccharider, disaccharider, monosaccharider og polyoler (FODMAP’er) såvel som antimikrobielle midler til behandling af overvækst og antiviral behandling (nedsætter virusreplikation).

Optimering af mitokondrie energiproduktion: målrettet ernæringsterapi med specifikke næringsstoffer til støtte for biokemiske processer.

Støtte til integriteten og funktionen af tarmslimhinden / fremme af en sund og rig tarmflora: Probiotika / Butyrat

Kosttilskud til fremme af et godt miljø i tarmslimhinden.

Afhjælpning af identificerede ernæringsmæssige mangler.

Målrettede kosttilskud til støtte for processer identificeret ved DNA-analyse.

Foreslåede livsstilsinterventioner:

At spise et stort udvalg af fødevarer for at bidrage til mikrobiel rigdom i tarmfloraen.

Langsomt øge fysisk aktivitet.

Meditation.

Udsættelse for sollys tidligt om morgenen.

Øvelser til aktivering af vagusnerven.

Resultater og opfølgning:

Efter behandling blev patienten testet igen for bakterievækst i tyndtarmen, testresultatet var negativt.

Patienten begyndte at træne i 2017, og i dag kan hun arbejde 75%, og hun føler sig ”meget, meget bedre”.

Patienten har bedre fordøjelse, genopbygger hurtigere og formåede at integrere flere aktiviteter.

Søvnbehov er faldet markant.

FORSTÅ VENLIGST AT DETTE ER ET EKSEMPEL, OG AT MÅDEN VI BEHANDLER DIG, SOM VORES PATIENT, VIL VÆRE MEGET INDIVIDUALISERET, DERFOR VARIERER DETTE EKSEMPEL SIG.