Referencer

Patient, kvinde på 35 år, modtagelig for infektioner og træthed.

Patient, kvinde, 35 år, modtagelig for infektioner og træthed.

I ti år havde vores patient oplevet mere og mere udmattelse og led tilsyneladende af en uforklarlig modtagelighed overfor infektioner. Hun blev ofte ramt af hyppige infektioner, mere end sine venner og følte sig ofte sulten. Hun stillede spørgsmålstegn ved, om hendes immunsystem fungerede korrekt. Næsten hver uge oplevede hun en følelse af ikke at have det godt og led ofte  en infektion i det omfang, at hun ikke altid turde træne. Efter en træning blev hun nogle gange syg i en uge efterfølgende og kunne blive sengeliggende fra tid til anden. Patienten spiste en god og varieret diæt, sov godt og trænede regelmæssigt. Hun havde dog et intensivt arbejdsliv uden tid til at få det bedre og havde i mange år rejst meget med ture på tværs af mange forskellige tidszoner. Hendes blodprøver viste en let forhøjet TSH, hvilket indikerer en funktionsfejl i skjoldbruskkirtlen. Patienten kom til Nordic Clinic i efteråret 2018.

Brugte følgende funktionelle tests:

Test for bakterievækst i tyndtarmen

Omfattende skjoldbruskkirteltest

Test for tarmflora og tarmfunktion som viste en mild ubalance i tarmfloraen

Test for binyrefunktion

Functional Test – resultater:

Testen for bakterievækst i tyndtarmen viste meget forhøjede niveauer af brintproducerende bakterier (SIBO), hvilket kan føre til systemiske symptomer som træthed og betændelse.

Omfattende skjoldbruskkirteltest bekræftede en let forhøjet TSH og viste også lave niveauer af selen og lithium.

Test for tarmflora og tarmfunktion viste en mild ubalance i tarmfloraen.

Test for binyrehormoner viste lave niveauer af kortisol, og at de ikke blev forhøjet, som de skulle om morgenen og dagen, hvilket ses som et tegn på træthed.

Behandlings forslag:

SIBO: Patienten modtog antibiotika fra egen læge, derefter skiftede hun til en langvarig behandling med andre antimikrobielle præparater igennem Nordic Clinic.

Supplerende med selen, lithium og målrettede kosttilskud for at optimere skjoldbruskkirtelfunktionen.

Probiotika

Målrettet kosttilskudsbehandling for optimal binyrefunktion.

Foreslåede livsstilsinterventioner:

Begrænset madindtag til otte timer om dagen og faste resten af tiden (16:8).

Gåture med 10.000 trin om dagen målt med en Fitbit.

Prioritering af regenerering og søvn.

Dagslyseksponering om morgenen.

Begrænset kaffeindtag til en kop om dagen.

Resultater og opfølgning:

Patienten havde mild forstoppelse, som blev noget bedre efter behandlingen.

Patienten beskrev sit helbred som dag og nat, når hun sammenligner før og efter behandling hos Nordic Clinic.

Patienten beskrev sig selv som “totalt udbrændt” og levede et begrænset liv før behandlingen. Nu går hun ikke længere i seng klokken otte om aftenen, men har fået håb og tro på at klare livets gang og ser frem til fremtiden. “Hendes mand bemærker også “en enorm forskel”.

FORSTÅ VENLIGST AT DETTE ER ET EKSEMPEL, OG AT MÅDEN VI BEHANDLER DIG, SOM VORES PATIENT, VIL VÆRE MEGET INDIVIDUALISERET, DERFOR VARIERER DETTE EKSEMPEL SIG.