IgG – Fødevare-intolerance

At spise sund mad, som frugt, grøntsager, korn, bælgfrugter, fisk og fjærkræ er måske ikke altid sundt for dig. Dette skyldes at kroppen kan have intolerancer overfor forskellige fødevarer, hvilket kan give kroniske symptomer. Med en blodprøve er det muligt at identificere hvilke fødevarer kroppen reagerer på. Fødevareintolerance er en forsinket immunreaktion, hvor der dannes […]

At spise sund mad, som frugt, grøntsager, korn, bælgfrugter, fisk og fjærkræ er måske ikke altid sundt for dig. Dette skyldes at kroppen kan have intolerancer overfor forskellige fødevarer, hvilket kan give kroniske symptomer. Med en blodprøve er det muligt at identificere hvilke fødevarer kroppen reagerer på. Fødevareintolerance er en forsinket immunreaktion, hvor der dannes IgG-antistoffer rettet mod mad. Reaktionen kan give forskellige former for kroniske symptomer, som måske ikke ville tro havde tilknytning til den mad du normalt spiser.

Fødevareintolerance kan opstå, hvis ufuldstændig fordøjet mad optages i kroppen. Immunforsvaret reagerer på det hvorfor der dannes IgG-antitoffer rettet mod maden. Denne reaktion kan påvirke væv og organer, så der opstår forskellige symptomer. Antistofdannelse kan måles i blodet. Alt hvad der behøves til analysen er en enkelt blodprøve, og indenfor 14 dage modtager du din personlige rapport, sammen med en personlig diætplan. Fødevareintolerance er normalt kun noget midlertidigt, intolerancen forsvinder typisk, når man i 3-4 måneder fjerner den mad der reageres på. Ofte kan maden genindføres i kosten, uden at symptomerne kommer igen. Den mest effektive måde at undgå fødevareintolerancer på, er ved at udskifte og kombinere maden på den rette måde. Analysesvaret beskriver den forebyggende fremgangsmåde, der er nem at følge.

Glutenintolerance analyse

IgG antistoffer er ofte forhøjede hos patienter med cølikai eller hos de der lider af glutenintolerance. Der ses ofte også øgede værdier hos patienter der lider af autisme og epilepsi.
Indikationen for at tage testen er blandt andet hvis en patient har testet positivt overfor glutenholdige korntyper i fødevareintolerance analysen. Symptomerne kan variere fra patient til patient og kan være lige fra mavesmerter og hovedpine til træthed og muskelømhed.
Testresultatet viser hvor mange enheder antistof der er blevet målt. På baggrund af disse resultater angives om resultatet er negativt, positivt eller stærkt positivt.
Ved forhøjede værdier skal patienten følge en glutenfri diæt. Ved vejledning hos behandleren, tages der samtidig højde for om der indtages tilstrækkeligt med energi og næringsstoffer. Der vil anbefales kosttilskud som understøtter tarmfunktionen, så der kan skabes ro igen.

Pris

IgG fødevareintolerance analyse for 96 fødevarer kr. 1495, for 184 fødevarer kr. 2495

Gluten analyse kr. 795