• Hud

Psoriasis

Psoriasis er en af de mest almindelige kronisk hudsygdomme, som lige ses mænd og kvinder.

Der er forskellige former for psoriasis, afhængig af hvor udslettet sidder på kroppen. Karakteristika ved psoriasis er, at huden er rød, fortykket og dækket af glinsende skæl. Nogle personer har så få symptomer, at de slet ikke opdager, at de har sygdommen. Der kan være lange perioder, hvor sygdommen ikke er i udbrud.

Den hyppigste form for behandling af psoriasis er lokalbehandling, hvor psoriasispletten smøres med creme eller salve for eksempel calcipotriol.

Årsagen til psoriasis er ukendt, men arvelige faktorer synes at have en betydning. Det er til gengæld kendt at en række faktorer, kan fremprovokere udbrud såsom infektion, medicin, stress, skader på huden, rygning og alkohol.

Undersøgelser viser, at kostindtaget hos personer med psoriasis, kan have betydning for graden og hyppigheden af symptomer. Specifikke næringsstoffer som eksempelvis fiskeolier har vist gode resultater, da betændelsesreaktionen i huden hæmmes. Ligeledes har glutenfri diæt vist klinisk bedring i symptomerne.

Hos personer med psoriasis er det vigtigt at styrke immunforsvaret, for at reducere udbruddenes omfang og varighed. Dette gøres ved at indtage den rette kost og udelukke reagerende fødevarer. Nordic Clinics professionelle behandlere tager højde for ovennævnte faktorer. Yderligere kan der i behandlingen indgå forskellige laboratorie analyser, som vil effektivisere og målrette behandlingen.

En af analysernes formål er at identificere de immunbelastende fødevarer der indtages. En anden aktuel analyse er afføringsanalysen CSAPx2. Den kan oplyse om kroppen producerer tilstrækkeligt med fordøjelsesenzymer for en optimal fordøjelse af maden. Dertil undersøges der om kroppen er under indflydelse af overvækst af svampe, bakterier eller parasitter.