Eksem

Atopisk dermatitis er en inflammation i huden som ofte opstår pga. indtagelse eller indånding af noget, der skaber en allergisk reaktion i kroppen. Omtrent 70 procent af tilfældene med atopisk eksem debuterer hos børn under fem år. Forekomsten er steget signifikant i den vestlige verden over de sidste tre årtier, sandsynligvis på grund af miljø- og livsstilsændringer. Atopisk eksem er associeret med to andre atopiske sygdomme, allergisk astma og allergisk rhinitis, hvorfor det også kaldes astma-eksem.

Der ses ofte tør, fortykket og kløende hud, der typisk er i bøjefurerne på kroppen og i ansigtet. Udslættet består af et uskarpt afgrænset rødt område med væskeophobning og vesikler i akutstadiet. I det kroniske stadie ses afskalning og fortykket hud, også kaldet lichenisering, som er et resultat af langvarig kløe. Områderne med eksem kan blive inficeret med bakterier, ofte med Staphylococcus aureus, som i sig selv kan virke som en forværrende faktor på eksemet.

Lægen stiller som regel diagnosen ud fra oplysninger om sygeforløb og ved undersøgelse af eksemområdet. Der kan ordineres creme med binyrebarkhormon og behandles med systemisk antibiotika. Lægen kan yderligere udføre en priktest eller RAST-undersøgelse, for at afdække en allergisk reaktion.

En entydig årsag til eksem findes ikke. Arvelighed spiller en stor rolle. Børn af forældre, der har begge har haft børneeksem, høfeber, astma og nældefeber har en sygdomsrisiko på 75 procent.

Behandling hos Nordic Clinic vil søge at afdække årsagerne og vil baseres på råd og kostvejledning, der kan bruges i en hverdag med fokus på en antiinflammatorisk kost. At arbejde med årsager indbefatter også, at identificere de ting, som tricker eller forværrer symptomerne.

Nordic Clinic behandler børn og voksne med eksem. Hos Nordic Clinic har vi gode resultater med udelukkelse af fødevarer i forbindelse med eksem. Selv om man ikke er tydeligt allergisk overfor fødevarer, kan der godt opstå reaktion som følge af fødevareintolerance. Derfor benytter Nordic Clinic en fødevareintolerance analyse til præcis identificering af fødevarer, som kan medføre eksem. Ubalance i tarmens mikroflora kan ligeledes være årsag til udbrud af eksem. En afføringsanalyse kan bl.a. oplyse, om der er overvækst af bakterier, svampe eller parasitter, som forstyrrer fordøjelsen.