Fødevareintolerance

Fødevareintolerance er en reaktion overfor specifikke fødevarer. Reaktionen kan måles på antistofferne IgG i blodet.

Symptomerne kommer oftest snigende 2-24 timer efter indtag. Symptomer kan eksempelvis være mavesmerter, migræne, eksem og fordøjelsesproblemer. Andre symptomer der dog ikke umiddelbart sættes i forbindelse med en fødevarereaktion er koncentrationsbesvær, ondt i halsen, mellemørebetændelse, overvægt, træthed, ømme muskler m.m. Symptomerne kan i starten optræde i mild form for så gradvist at forværres.

Der kan forsøges med en eliminationsdiæt, hvor kendte symptomgivende fødevarer fjernes i en periode, for herefter at genintroducere fødevarerne lidt efter lidt og vurdere om symptomer opstår.

En af de faktorer der kan have betydning for udvikling af intolerance mod visse fødevarer, er omfang og hyppighed af indtaget. En anden faktor kan være en belastet mave-tarmkanal, der eksempelvis er opstået efter en infektion.

Omfanget af fødevareintolerance er langt mere udbredt end hidtil antaget. Årsagerne er endnu ikke kortlagt, men bearbejdningen af vores fødevarer synes at have en stor betydning. Specielt de industrielt forarbejdede, som ikke er naturidentiske, hvorfor kroppen ikke genkender dem og reagerer imod dem i stedet for at anvende dem.

Undersøgelser viser, at over halvdelen af befolkningen i den vestlige verden har intolerance overfor fødevarer. Det vil sige, at immunforsvaret belastes hver gang de spiser fødevarerne, og at kroppen reagerer med varierende symptomer. Ved den rette støtte samt udelukkelse af de provokerende fødevarer, kan intolerancen ofte forsvinde efter ca. 3 måneder og fødevarerne kan genintroduceres i kosten.

Hos Nordic Clinic er det muligt at få analyseret, hvilke fødevarer der reageres på. Analysen giver oplysninger om graden af intolerancen og der analyseres for op til 184 forskellige fødevarer. Dette er en hurtig og sikker måde at identificere de belastende fødevarer på. Herefter er det oftest muligt, ved en total udelukkelse af fødevarerne i 3-6 måneder, at genintroducere størstedelen i kosten uden reaktioner.

Dårlig fordøjelse er oftest medvirkende årsag til udvikling af fødevareintolerance. Overvækst af svampe og bakterier, mangel på fordøjelsesenzymer, en tarm der pga. langvarig belastning er blevet utæt og derfor ikke kan holde f.eks. proteindele ude fra blodbanen, er en belastning for immunforsvaret. Alle faktorer har en stor betydning for udvikling og afhjælpning af fødevareintolerance, hvorfor Nordic Clinic kan tilbyde analyser, der kan afdække de specifikke problemer. I behandlingen gives der sammen med analysesvarene også forslag til kostændringer, samt kosttilskud og provokation af fødevarer.