Oppustethed

Ved oppustethed opleves der luft i tarmene, som bl.a. kan medføre til udspilet og øm mave. Oppustethed er et af de mange symptomer, der forbindes med fordøjelsesproblemer. Det er til stor gene for personen, og kan påvirke hverdagen så meget, at gøremål skal planlægges efter mavens tilstand. Der ses ofte ubalancer i fordøjelsen, som medfører en gæring af de fødevarer, der bliver indtaget.

Ondt i maven, udspilet mave og øget luftafgang, på grund af luft i tarmene. Nogle mennesker oplever forværring af symptomer som reflux (sure opstød og halsbrand).

Hvis oppustethed forekommer sammen med andre symptomer, f.eks. diarré, er det muligt, at lægen vil teste for gluten – eller laktoseintolerans. Ellers stilles diagnosen oftest som irritabel tyktarm.

Der kan være flere årsager til oppustethed såsom nedsat fordøjelsesfunktion, et hyppigt og højt indtag af raffinerede fødevarer med lavt næringsstofindhold, bearbejdede fødevarer, farvestoffer, tilsætningsstoffer og et højt indtag af nonfood som eksempelvis slik. Som følge heraf mistænkes det, at der kan opstå fødevarereaktioner, overvækst af svampe og bakterier, utilstrækkelig produktion af fordøjelsesenzymer, for lidt mavesyre og for få mælkesyrebakterier. Det er alle fysiologiske tilstande, der kan forstyrre fordøjelsen og medføre oppustethed. Men også en kost med højt indhold af svært fordøjelige og let fermenterbare kulhydrater vil oftest øge dannelsen af luft i maven.?

Behandling hos Nordic Clinic vil afdække årsagerne samt give råd og kostvejledning, der ikke kun fokuserer på den nuværende problemstilling, men som også vil give redskaber til at styrke helbredet fremover. Eftersom tarmens bakterieflora spiller en vigtig rolle for tarmens funktion, er en af de mest relevante tests en afføringsprøve, som vil kunne afdække ubalancer, overvækst af bakterier, svampe eller parasitter. Ubalancerne kan for eksempel være mangel på mælkesyrebakterier, fordøjelsesenzymer og mavesyre.

Ligeledes kan laboratorieanalyser vise, om der er øget tarmpermeabilitet, inflammation, laktoseintolerans, sukroseintolerans og øget permeabilitet i mavesækkens slimhinde. Der kan anvendes en fødevareintoleranceanalyse, der viser hvilke fødevarer der reageres på, eksempelvis gluten.