Forstoppelse

Forstoppelse viser sig som hård afføring, der er vanskelig at komme af med, eller som kommer med flere dages mellemrum. Derudover kan man også have skjult forstoppelse, som viser sig ved, at man kun kommer af med lidt afføring af gangen, men ikke nok, hvilket fører til, at det står og staser i tarmen. Foruden de fysiske gener, som ondt i maven, mavekramper eller at have en konstant følelse af at skulle på toilettet men ikke at kunne, er det ikke godt for helbredet at have forstoppelse.

Smerter og blødning i forbindelse med afføring, mavesmerter og ubehag. Derudover vil manglende afgiftning ofte vise sig som hovedpine. Almen ubehag i kroppen, tristhed og appetitløshed ses også.

Lægen forsøger at finde årsagen til forstoppelsen. Det vigtigste er at afdække hvorvidt der er tale om alvorligere lidelser som f.eks. kræft. Lægen kan anbefale en grov og fiberrig kost, mere motion og forskellige afføringsmidler til at afhjælpe forstoppelsen.

Årsagen til forstoppelse kan være en enkel årsag eller et samspil mellem flere faktorer. Ofte kan det skyldes et begrænset indtag af væske eller kostfibre, for stort proteinindtag, brug af medicin, der virker forstoppende, uregelmæssige afføringsvaner og ringe fysisk aktivitet. Yderligere kan overvækst af svampe og bakterier også være årsager.

Behandling hos Nordic Clinic vil indbefatte en afdækning af årsagerne samt en kostvejledning, der ikke kun fokuserer på den nuværende problemstilling, men som også vil give patienten redskaber til at styrke helbredet fremover. En afføringsprøve vil identificere en eventuel overvækst af svamp, uhensigtsmæssig forekomst af bakterier og parasitter, og disse ubalancer vil blive brugt som udgangspunkt for den fremadrettede behandling. Derudover vil det være relevant at afdække, om der er tilstrækkeligt med mælkesyrebakterier og fordøjelsesenzymer til en komplet nedbrydning af kosten, og om der er andre faktorer, der forstyrrer fordøjelsen. Dette kunne eksempelvis være fødevareintolerencer og reaktioner på gluten.